Batavus Bilonet G50 - 1955

framenummer 4-28107

Tips over gezochte onderdelen, en informatie over techniek en uitrusting van deze G50 is van harte welkom! email
Batavus Bilonet G50 2versn alle typen tot 1960: NL B 7025
6 juni 2007

Van vier hoog van de zolder getild, beetje stoffig...
Het laatste verzekeringsplaatje toont het jaartal 1967!



Hij lijkt aardig compleet, maar dat is-ie niet...

Mysterieuze stickers die eigenlijk bij een Locomotief horen. Biezen zijn ook huisvlijt zo te zien...


De trappers en standaard ontbreken, Bing 1/12/41 is wel origineel.
De motor is los en de bak schakelt.
't Is er een uit 1955, dus nog geen Piano!


Ook niet alles pluis: zelf gefabriekte chokeknop links ipv rechts, verkeerde koplamp, geen snelheidsmeter, slechts een restant van de ding-dong-bel.

18 juni 2007


De wielen poetsen aardig op met chroompoets. Beckson rem achter, Union voor.
Nog niet gekeken of er een aansluiting voor de snelheidsmeter aanwezig is...
Het achterwiel mist 1 spaak en er zitten een paar afgeplatte tussen.

Zojuist van een fietsenmakende vriend gehoord dat 24x2 banden niet meer geleverd worden!
Eerst maar eens bij Cito in Amsterdam kijken voordat de speurtocht begint!
De oude zijn nu 40 jaar oud en verkrummelen al - jammer, vooral de tekst: "Voor Hulpmotor" is erg leuk.

Cito is dicht tot 1 juli, dus even wachten...


Ontvet en opgepoetst ziet het er al een stuk beter uit...
Voorvork linkerpoot vertoont veel speling, dus dat wordt reviseren.


Na wat speurwerk over Batavussen, G50's, brommers (voor mij is het allemaal nieuw!): het stuurslot mist ook...

... evenals het achterlicht. Zadel is kaduuk, dus dat moet sowieso vervangen.
Let op creatief schilderwerk op het frame en flitsend verlengde uitlaat!

Op het bandenvlak weinig goeds: 24 x 2 niet meer leverbaar...
Wel binnenbanden en spaken bij Cito - wat een (snoep)winkel!

Trappers, gekregen van Batavusclublid Peter Homan, gereviseerd (gegoochel met vulplaatjes en nieuwe kogels) en gemonteerd! Foto's volgen.

 
wordt vervolgd...